- Reklama -spot_img
spot_imgspot_img

Kolik cukru denně je zdravé? Porovnejte si tato množství, aby se vám neukládal do těla jako obrovské tukové zásoby

Nejprve si vyjasněme pojmy: Sacharidy, někdy nazývané cukry, existují ve dvou základních formách, a to jednoduché a složené. Jednoduché cukry se v těle rychle přemění na glukózu a okamžitě putují do krve. Rychlý nástup cukru v krvi vyvolá rychlé vyplavení velkého množství inzulínu. Kvůli tomu zase dojde k prudkému poklesu cukrů v krvi, což se u člověka projeví velkým hladem nebo chutí na další sladké. Tělo sice cukr zpracovává, ale jeho nadbytek ukládá do zásob v podobě tukové tkáně a to je přesně to, co nechceme.

Složené neboli komplexní sacharidy se v těle musí nejprve rozložit na ty jednoduché. Trvá to déle, cukr se nedostane tak rychle do krve a člověk potom nedostane rychle hlad. Tyto sacharidy tedy zasytí na delší dobu.

Kolik cukru denně je zdravé?
Pro dospělého člověka ani pro dítě neexistuje žádná doporučená denní dávka cukru (jako je tomu například u vitaminů). Podle amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv by přidaný cukr měl tvořit nanejvýš 10% vašeho denního příjmu. Pokud počítáte s osmi tisíci kilojoulů za den, pak vám denní dávka cukru vychází na 40-50 gramů, což je přibližně 8-10 malých kostek denně (nebo 4-5 velkých). Pokud jde o cukr ovocný, jeho dávka by neměla přesáhnout 300 gramů denně.

Světová zdravotnická organizace a American Heart Association mají doporučení ještě přísnější, ženy by podle nich neměly sníst více než 5 malých kostek cukru denně (cca 25 gramů).

Co z toho vyplývá pro zdravou stravu?
Komplexní sacharidy jsou váš přítel: tmavé těstoviny, hnědá rýže, tmavý chléb, ovesné vločky, čočka, fazole, hrách, kešu, pohanka, datle. Jednoduché cukry – tedy především bílý i hnědý cukr a vše, co ho obsahuje (sladkosti, limonády, doslazované müsli a jogurty), bílé pečivo, konzervy a dochucovadla, ovoce a med – klidně omezte.

Vzdát se najednou sladké chuti není jednoduché. Abyste měli větší šanci na úspěch a změna byla opravdu trvalá, jděte na to postupně. Zkoušejte vždy jen jednu věc a poté, co vám to přestane dělat problém, přejděte k další.

Jak omezit cukr ve stravě?
Kávu a čaj pijte bez cukru
Sladíte kávu a čaj? Začněte tím, že snížíte počet kostek, až přestanete sladit úplně.

Přestaňte jíst doslazované potraviny
Jogurty, müsli, instantní kaše, zde všude se přidaný cukr objevuje ve velkém množství. Zkuste je nedosladzovaný varianta – bílý jogurt, čisté cereálie. Nejprve si je klidně lehce doslazujte – bílému jogurtu dodejte sladkou chuť například marmeládou nebo ovocem, müsli dochuťte medem. Důležité je sladké přídavky postupně snižovat.

Žádné limonády, ani ty s umělými sladidly
Zakažte si jednou provždy limonády a džusy, a to i ty s umělými sladidly. Ty mají sice nulovou kalorickou hodnotu, rozhodně však nepřispívají zdraví a hladině krevního cukru.

Pozor na med
Co se týče náhrady cukru – například medu, třtinového cukru nebo sirupů – některé mají lepší výživové hodnoty než klasický bílý cukr. Nefunguje to však tak, že když jimi nahradíte bílý cukr, můžete je jíst, kolik chcete a nebudete přibírat a budete ještě navíc zdraví. Snižujte přísun i těchto sladidel postupně.

Get in Touch

spot_imgspot_img

Related Articles

spot_img

Get in Touch

22,036FansLike
3,138FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Latest Posts